Medical News Hungary

  • Megtekintések: 121

Óraátállítás 2022

Egy nemzetközi felmérés alapján, aki 40-45 éves koráig belenyugszik abba, hogy nem alszik jól vagy eleget, az élethossza tíz évvel megrövidülhet. Hihetetlen, de igaz. Bár az ember azt gondolná, hogy a koronavírus miatt sok vállalatnál bevezetett home office eredményeképpen többet tudtak pihenni a magyar emberek, a feltevés sajnos megtévesztő. Hogy ehhez az óraátállításnak is köze lehet-e, nem tudni, azonban éppen aktuális lenne meghozni a döntést Magyarországon is, hogy a téli vagy a nyári időszámítást állandósítsuk, azonban egyelőre nincs konszenzus az ügyben. Különösen a covid időszaka alatt jelentősen romlott az alvókánk. A világon máshol is, de Magyarországon az átlagnál egy kicsit jellemzőbb a helyzet. Ennek nemcsak élettani és mentálhigiéniás okai vannak, ennek a vizsgálata nagyon összetett. Bár azt gondolnánk, hogy a home office jó hatással volt a pihenésre, kiderült, hogy ez nem teljesen így van – fogalmazott a Montázsnak a címzetes egyetemi docens, a Magyar Alvásszövetség elnöke, a Budapesti Alvásközpont/Benyovszky Orvosi Központ igazgatója. G. Németh György kiemelte, a cirkadián ritmus szabályozza az alvásunkat, azonban a mesterséges fénnyel meg tudjuk hosszabbítani a nappalokat, ami jelentős gondokat jelenthet.

Hangsúlyozta továbbá, hogy száz évvel ezelőtt legalább egy, másfél órával többet aludtak az emberek, az utóbbi 20 évben azonban megjelentek a mobiltelefonok és a különböző elektronikai eszközök, amelyek miatt még inkább romlott az alvásminőség, illetve az alvásmennyiség is. Mindez azért lehetséges, mert az úgynevezett kék fény – amelyet a laptopok, mobiltelefonok bocsátanak ki – gátolja a melatonin – azaz az alváshormon – termelését, emiatt nehezebben alszunk el, és rosszabbul is érezzünk magunkat közben. Hogy ez így alakult, sajnálatos, de nem ez a történet legmélyebb pontja. G. Németh György szavai szerint ugyanis súlyos árat fizethetünk mindezért.  „A 18–60 év közöttieknek az ajánlott alvásmennyiség naponta 7–9 óra, és ha valakinek ettől jelentősen eltér az alvás mennyisége, akkor utána kell járnia, hogy mi lehet ennek az oka” – fejtette ki, és hozzáfűzte, hogy vannak emberek, akik azt állítják, hogy négy óra alvással is jól elvannak, de ez nem igaz, ennek később súlyos következményei lehetnek.

Megjegyezte, hogy természetesen vannak életszakaszok, amikor ezt az ember meg tudja oldani akár heteken keresztül, de ha ez folyamatosan történik, akkor nagyon komoly alvási betegségre utal. Elsősorban a fáradékonyság, a koncentrációképesség jelentős csökkenésére kell számítani. Például egy házibuli után, másnap, ha valaki álmos, nem tud megfelelő döntéseket hozni, ami autóvezetés közben akár életekbe is kerülhet. Az elégtelen alvás cukorbetegség kialakulásához, a szívműködés zavarához vezet, és gyengül az immunrendszer is, emiatt pedig ezek az emberek jobban ki vannak téve a betegségeknek” – hangsúlyozta az elnök. G. Németh György arról is beszélt, hogy egy nemzetközi felmérés alapján, aki 40–45 éves koráig belenyugszik abba, hogy nem alszik jól vagy eleget, az élethossza tíz évvel megrövidülhet. „Egy  25–30 évest ez nem nagyon érdekel, de ez az idő előbb-utóbb eljön, ezért érdemes erre odafigyelni” – részletezte, és elmondta azt is, hogy manapság már alapvetés, sőt tudományosan bizonyított, hogy az egészséges életmód alapja a táplálkozás és a mozgás mellett a megfelelő alvás is. Kitért az óraátállítás örök és egyre égetőbb kérdésére is, ami hamarosan újra aktuálissá válik, ugyanis közeleg a téli óraátállítás időszaka.

A járvány miatt elnapolt, de még döntést igénylő kérdés, hogy a téli vagy a nyári időszámítást állandósítsuk, azonban egyelőre még nincs konszenzus az ügyben. G. Németh György kiemelte, a nyári időszámítás mellett szólhat az is, hogy az emberek vágynak a melegre, a tavaszi, nyári hosszabb nappalokra, azonban kiemelte, hogy a tudomány álláspontját nem szabad figyelmen kívül hagyni.  Az alvás kutatói és az idő biológiájával foglalkozó hazai és nemzetközi szakmai szervezetek egyöntetű véleménye szerint a standard időszámítás lenne a leginkább megfelelő az emberek számára. A végleges döntés még várat magára, de jó, ha emlékeztetjük magunkat, hogy október utolsó vasárnapján, azaz 30-án hajnali három órakor eggyel vissza, azaz két órára kell tekerni a mutatót, így egy órával több idő lesz pihenésre. Legalábbis aznap.

 

Alvászavarok, alvás betegségek vizsgálata a Benyovszky Orvosi Központban, a Magyar Alvás Szövetség – alvás orvosi rendelőjében

Megosztás

Édes álmok – keserű éjszakák

Következő »

A mobiltelefonozás káros következményei a gyerekeknél

Interjúk

  • Újabb lépés az Alzheimer-kór kezeléséhez

    5 év ago

    Az emberi agyban ugyanazok a sejtek, mechanizmusok végzik a térbeli navigációt, mint amelyekkel a gondolataink között barangolunk – mondta Buzsáki György, a New York-i Egyetem Brain-prize-díjas professzora ...

    Bővebben
  • Program a magyar társadalomért

    6 év ago

    NÉPEGÉSZSÉGÜGYI PREVENCIÓ MAGYARORSZÁGON Több mint 1000 helyszín, több mint ötmillió vizsgálat, közel 400 000 látogató, ez az elmúlt nyolc év statisztikája. 2017-ben is folytatódik Magyarország átfogó egészségvédelmi szűrőprogramja ...

    Bővebben
  • További cikkek

    Keresés

    (Program)Ajánló

    További cikkek

    Keresés